Foto:

Studenten leven zich uit op de FNV-kledingcampagne

Joeke Berg15 March 2018

Dat vakbond FNV zich ook inzet voor betere werkomstandigheden buiten Nederland, weet bijna niemand. Tijdens de Inhouse dagen zet een groep VU-studenten zijn tanden in een FNV-campagne over de kledingindustrie in Azië. Binnen drie uur krijgt de actie een make-over.

De Inhouse dagen van de faculteit Sociale Wetenschappen beginnen een begrip te worden op de VU. Voor de derde keer ontvingen enthousiaste alumni begin maart nieuwsgierige studenten op hun werkplek. Om te laten zien wat ze daar doen, maar ook om gebruik te maken van de frisse kijk die studenten hebben. Mondiaal FNV was er een van.

Gastheer is Ruben Korevaar. ‘Tijdens mijn VU-studies Culturele antropologie en Cultuur, organisatie en management dacht ik vaak: waar leidt dit allemaal toe? Het bleef erg hangen op het theoretische niveau en er was veel te weinig samenwerking met het bedrijfsleven.’ Korevaar, beleidsadviseur bij Mondiaal FNV, is bijna jaloers op de kansen die studenten vandaag de dag krijgen om zich al tijdens hun opleiding te verdiepen in de mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Daarom maakt hij graag tijd vrij om studenten te ontvangen in het Vakbondshuis van de FNV in Amsterdam-West.

#Hetzitmenietlekker

#Hetzitmenietlekker

Niet de geplande acht, maar slechts drie fanatieke bestuurskundestudenten en een meegetroonde huisgenoot dienen zich aan. ‘Ik snap wel dat er wat mensen zijn afgevallen. Het is niet verplicht, je krijgt er geen studiepunten voor en het regent.’ Korevaar kan zich duidelijk nog goed voor de geest halen hoe dat ook al weer was, dat studentenleven.

De studenten mogen kiezen: het vlottrekken van een campagne rond duurzame kleding (Foto hiernaast: Roderick Polak) krijgt de voorkeur boven het opzetten van een communicatieplan voor een palmolie-bewustwordingsactie. De studenten hebben drie uur om de lopende campagne #Hetzitmenietlekker naar een hoger niveau te tillen.

Tanden erin

Korevaar laat de jonge denktank achter met enkel drie laptops en een wifi-verbinding. ‘Jullie hebben volgens mij genoeg kennis en ervaring om hiermee aan de slag te gaan’, spreekt hij bemoedigend. ‘We willen mensen triggeren tot actie, dat is het doel. Verder zijn er geen kaders, alles kan en alles mag. En het is de bedoeling dat we met jullie input ook echt iets gaan doen. Dus maak er iets moois van.’ Voordat de studenten aan de slag kunnen, rest hen nog één prangende vraag: ‘mogen we nog een kopje koffie pakken?’ Daarna zet de groep zijn tanden in de casus.

‘Ik zie dat Floortje Dessing Mondiaal FNV volgt op Insta. Dat is goud!’

Na een snelle brainstorm zijn de studenten het erover eens dat duurzame kleding eerst hip moet worden, voordat het kan aanslaan. En daarmee moet ook de boodschapper, Mondiaal FNV, breder onder de aandacht komen. ‘Maar het probleem is’, merkt een van de deelnemers op, ‘vakbonden zijn niet echt hip…’

Niet Facebook maar Instagram

Een paar uur later is de campagne voor betere arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie behoorlijk omgegooid. Naast vrouwen van 30 tot 45 jaar zouden vooral jongeren de doelgroep moeten zijn. En dan moet de communicatie zich niet richten op Facebook, maar op Instagram. ‘Ik zie dat Floortje Dessing Mondiaal FNV volgt op Insta’, zegt Max Koningen (21), derdejaars Bestuurs- en organisatiewetenschappen. ‘Dat is goud! Daar zouden ze veel meer mee moeten doen.’

Grootse plannen met bloggers, vloggers, Insta-stories en YouTube-sterren vliegen over tafel. En niet alleen de kledingcampagne, maar de hele stichting moet eraan geloven. Mondiaal FNV is te stoffig, te onbekend en te onzichtbaar, zelfs binnen de eigen gelederen. Geen nood, ook daar heeft het jonge viertal wel wat frisse ideeën voor.

Zevenkoppige delegatie

Een zevenkoppige delegatie van Mondiaal FNV komt bijeen in een vergaderzaal om de verse plannen aan te horen. De organisatie krijgt nogal wat om de oren. Zowel de interne als de externe communicatie moet aangepakt. De oplossingen die de studenten aandragen, vallen in goede aarde. Nauwere samenwerking met Floortje Dessing blijkt zelfs al op de planning te staan. Ook een voorstel om een jongere doelgroep aan te spreken via projecten op hogescholen en universiteiten kan op veel bijval rekenen. Korevaar is enthousiast. ‘Heel knap om in zo’n korte tijd met zo’n frisse aanpak te komen. Er zitten veel bruikbare dingen in voor ons.’ En de studenten zijn net zo tevreden. ‘Er is niets fijner voor een student dan echt iets te kunnen bijdragen.’

> De inhouse dagen zijn voor de derde keer georganiseerd door Faculteitsvereniging EOS en de VU-afdeling Alumnirelaties. Negentien bedrijven en organisaties openden hun deuren: van de Tweede Kamer en de NOS tot het Van Gogh Museum en Amnesty International.

Gigstarter workshop

Over de eerdere Inhouse dagen publiceerde VU Magazine ook:

Heel inspirerend, studenten op je werk

Studenten op bedrijfsbezoek bij alumni