Foto:

‘IK HAD EIGENLIJK NIET DOOR DAT IK AAN HET ONDERNEMEN WAS’

Helen Couwenberg21 February 2016

Biomedicus Sentini Grunberg is een duizendpoot met een missie: mensen inspireren. Ze is expert op het gebied van netwerken, sales en presenteren, internationaal actief als business coach en sinds kort interviewt ze ook the rich and famous.

Je bent tijdens je studie met je eerste bedrijf gestart, wat was de aanleiding dat je ging ondernemen? “Tijdens het begin mijn tweede jaar biomedische wetenschappen ben ik begonnen met een dansschool. Ik had eigenlijk niet echt door dat ik aan het ondernemen was, ik vond het vooral heel leuk om te doen. Al tijdens de middelbare school deed ik op professioneel niveau aan dans. Ik wilde graag mijn kennis doorgeven aan andere jongeren en ze zo van de straat houden. Sociaal ondernemerschap dus eigenlijk. Uiteindelijk kwamen kinderen ook met andere vragen bij mij en daar kon mijn vriend bij helpen, bij hem konden ze bijvoorbeeld terecht voor vragen over wiskunde.”

Vervolgens ben je gestart met je volgende bedrijf InMovement, ging dat ook zo ‘vanzelf’? “Tijdens de Rabobank/ACE Summerschool Ondernemerschap in 2008 ben ik InMovement gestart. In het begin zat het danselement er nog in, maar uiteindelijk heb ik me meer gericht op de markt van het vitaliseren en advies geven op het gebied van gezond werken. De nadruk kwam te liggen op coaching, sales en presenteren. Ik heb onder

‘Ben je bijvoorbeeld piloot en kun je daarnaast goed striptekenen, ga dan óók striptekenen’

andere met de Rabobank en Accenture gewerkt. En steeds werd mij gevraagd hoe ik aan die grote namen kwam. Naar aanleiding daarvan ben ik steeds meer workshops gaan geven over netwerken, waarin ik ‘onbewust bekwaam’ in was. Ik ben hier ook veel over gaan lezen om er meer over te leren: ’Never eat alone’ van Keith Ferazzi is een absolute aanrader als je meer wil weten over netwerken.”

Wat is jouw missie? “Ik wil mensen echt inspireren om hun volledige potentieel te benutten. Dat klinkt heel abstract, maar dat betekent concreet dat je gaat luisteren naar dat stemmetje in je hoofd en dat je stappen gaat ondernemen. Je volledige potentieel benutten is echt doen wat jou gelukkig maakt. Dus ben je bijvoorbeeld piloot en kun je daarnaast goed striptekenen, ga dan óók striptekenen. Daardoor ga je je werk als piloot ook beter doen. Dat is het motto dat ik graag aan andere mensen meegeef, maar ik moet ik dan zelf ook doen. Ik ben zelf bijvoorbeeld weer begonnen met nummers schrijven en ik ga binnenkort twee maanden naar Los Angeles om daar alleen maar met creativiteit bezig te zijn: dans- en zangworkshops volgen.”

Wat vind je het allerleukste aan je werk? “De interactie met het publiek als ik aan het spreken ben. Het gaat mij om de connectie die je maakt, dat is altijd weer uniek, of ik nu voor medewerkers van Rabobank sta, een groep ondernemers of een groot congres. Dus presenteren voor een groot publiek, het ‘hosten’ en interactief zijn en bij het publiek een impact maken. En dat de mensen daarna met een gevoel naar huis gaan, dat ze één of twee punten concreet kunnen toepassen en daarmee het verschil maken.”

‘Na het ontbijt zorg ik dat mijn eten klaar is voor de hele dag’

Hoe ziet jouw werkdag eruit? “Direct na het opstaan doe ik mijn workout, vaak schrijf ik ook in mijn dankbaarheidsboekje. Na het ontbijt zorg ik ervoor dat mijn eten klaar is voor de hele dag. Door je dag goed voor te bereiden, ook qua eten, kan je je dag efficiënter indelen en sneller reageren en handelen. Daarna ga ik de deur uit, ik heb vaak (telefonische) afspraken staan in de ochtend en in de middag. En zeer geregeld spreek ik s ’avonds op evenementen en geef ik workshops.”

Je interviewt tegenwoordig allerlei ondernemers, waaronder ook Stedman Graham [man van Oprah Winfrey, red], hoe heb je dat voor elkaar gekregen? “Op de eerste plaats was ik goed voorbereid en heb ik zelf geïnvesteerd in dit interview-format. Ik betaalde zelf een cameraman bijvoorbeeld. En ik had al een reeks interviews gedaan. Via Charles Ruffolo [professioneel netwerker en spreker, red.] ben ik met Stedman Graham in contact gekomen. Ik had maar 20 minuten de tijd om hem te interviewen, maar doordat ik al een soort format had ontwikkeld dat goed werkt, heb ik alles uit dit gesprek gehaald. Het is bijzonder als je de kans krijgt om met zo iemand een gesprek aan te gaan en om in korte tijd een connectie te maken.”

Waar zie jezelf over 5 jaar, wat zijn je toekomstdromen? “InMovement is dan wat meer naar de achtergrond. Ik wil meer focussen op mijn personal brand. Ik heb daarom mijn nieuwe website ontwikkeld om me onder meer te gaan richten op online video’s. Daarnaast wil ik ook een internationaal publiek aanspreken Er zijn nog zo veel dingen te doen, ik kan het niet bij één ding houden en heb ook meerdere lagen. Ik ben zelf ook nog zoekende. En ja, ik wil ook ooit nog moeder worden, ik weet alleen nog niet wanneer.”
Ondernemingstips van Sentini Grunberg


‘Je krijgt via YouTube gewoon gratis coaching’

Bouw een netwerk vóórdat je het nodig hebt. “Dat heb ik bijvoorbeeld ook op de Summerschool Ondernemerschap gedaan, ik heb toen met alle sprekers gesproken. Met die mensen heb ik een connectie gemaakt; het zijn mensen waar ik nog steeds op kan terugvallen. Ga naar conferenties, workshops, trainingen, kerst- en nieuwjaarsborrels om nieuwe mensen te ontmoeten. Ook vrijwilliger zijn op een event of in een project helpt bij het vergroten van je netwerk. Ben je timide en ga je niet graag alleen naar evenement, neem dan iemand mee die heel erg outgoing is.”

Zorg ervoor dat je een klankbord hebt.
 “Zoek iemand of iets waarvan je iets kunt leren. Dat kan een coach zijn, mede-ondernemers, maar ook bijvoorbeeld YouTube. Op YouTube vind je allerlei motiverende en inspirerende sprekers, zoals Anthony Robbins en Oprah Winfrey. Je krijgt op die manier gewoon gratis coaching. Doe dat ook frequent, 1 tot 3 keer per week.”

Kom van die stoel af, ga uit je huis, van achter je bureau vandaan. “En als je op LinkedIn zit, stuur een berichtje en reach out. Neem contact op met mensen, iedereen kan je toekomstige klant of zelfs werkgever zijn. Relaties zijn de levensader van ieder succesvolle organisatie en van ieder succesvol persoon. Als je een team gaat bouwen als ondernemer, als je wilt groeien… je hebt altijd mensen nodig. Een boekentip is How to win friends and influence people van Dale Carnegie. Verplichte kost voor ondernemers, ga dat boek lezen!”

> Sentini Grunberg is enthousiast ambassadrice voor het Amsterdam Center for Entrepreneurship (ACE). Dit interview is onderdeel van de interviewserie die ACE-VU doet met haar alumni.

Streamers
‘Ben je bijvoorbeeld piloot en je kan daarnaast goed striptekenen, ga dan óók striptekenen’

‘Na het ontbijt zorg ik ervoor dat mijn eten klaar is voor de hele dag’